KPS 3014: PENGURUSAN PEMBELAJARAN
ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
PENGENALAN
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat (2004) organisasi membawa maksud kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian dalam sesuatu pertubuhan untuk tujuan tertentu. John Maxwell (1998) dalam De Groot et al., (2021) mendefinisikan kepimpinan sebagai kemampuan seorang pemimpin untuk mempengaruhi orang lain dalam melakukan sesuatu perkara. Konsep kepimpinan dan organisasi saling berkait rapat antara satu sama lain kerana setiap organisasi mempunyai pemimpin yang akan mengetuai semua ahlinya untuk mencapai matlamat yang ditetapkan dalam organisasi tersebut.
CARTA ORGANISASI DAN KEPIMPINAN DI SEKOLAH
![]() |
Rajah menunjukkan carta organisasi di sekolah |
Gaya Kepimpinan
Terdapat beberapa gaya kepimpinan yang diterapkan dalam organisasi
dan kepimpinan sekolah antaranya ialah gaya kepimpinan autokratik, demokratik,
laissez-faire, kontigensi, asertif, responsif dan agresif. Gaya kepimpinan jenis autokratik adalah lebih mengutamakan
kepada kehendak kerja dan menyelesaikan tugas. Gaya kepimpinan
demokratik lebih liberal di mana pengetua akan berbincang dan menerima
pandangan oleh semua pihak. Selain itu, Laissez-faire pula melibatkan pemimpin
yang sedikit sekali menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh
kebebasan untuk mengendalikan kerja mereka. Di samping itu, kepimpinan
kontigensi pula kepimpinan mengikut situasi di mana tiada cara khusus yang sama
dalam semua keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Kepimpinan
asertif adalah sikap di mana seseorang mampu bertindak sesuai dengan
keinginannya, membela haknya dan tidak dimanfaatkan oleh orang lain. Akhir sekali, gaya kepimpinan agresif adalah
sifat hanya mengutamakan kepentingan, pendapat dan kehendak sendiri serta
mengabaikan hak orang lain.
Gaya kepimpinan pendidikan
Seterusnya,
terdapat gaya kepimpinan dalam Pendidikan yang digunakan di peringkat
organisasi sekolah. Gaya kepimpinan tersebut ialah gaya kepimpinan
transformasional, gaya kepimpinan transaksional dan gaya kepimpinan
instruksional. Gaya kepimpinan transformasional adalah gaya kepimpinan yang
memfokuskan pada pengembangan diri dan pertumbuhan organisasi atau institusi. Gaya
kepimpinan transaksional dalam Pendidikan pula merujuk kepada gaya kepimpinan
di mana pentadbir sekolah menggunakan insentif dan ganjaran untuk memotivasikan
dan membentuk tingkah laku guru-guru lain dan para pelajar. Lain dari itu, gaya
kepimpinan instruksional di sekolah adalah satu pendekatan kepimpinan yang
memberi tumpuan kepada proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
ANALISIS ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
Berikut merupakan jadual analisis
SWOT bagi organisasi dan kepimpinan di sekolah:
Kekuatan: · Gred purata sekolah meningkat · Pencapaian kurikulum meningkat · Masalah disiplin murid pada
tahap minima · Kerjasama yang baik antara
organisasi dan pentadbir sekolah dengan guru-guru |
Kelemahan: · Kehadiran murid kurang memuaskan · Organisasi sekolah yang kurang
mantap · Tugas guru yang banyak dan turut
terlibat dalam kerja-kerja perkeranian membebankan guru |
Peluang: · Mendapat sokongan padu dari PIBG · Bantuan dari agensi kerajaan dan
agensi luar · Hubungan baik dengan masyarakat
setempat |
Cabaran: · Pengaruh elemen negatif dari
luar · Sikap sebilangan ibu bapa kurang
mengambil berat pelajaran anak · Infrastruktur sekolah tidak
mencukupi |
Jadual menunjukkan analisis SWOT
bagi organisasi dan kepimpinan
RUMUSAN
Organisasi dan kepimpinan amat penting dalam membangunkan sesebuah organisasi. Oleh itu,
semua pihak terutama pihak sekolah perlulah bekerjasama dalam memainkan peranan
dalam organisasi serta mengaplikasikan kepimpinan dalam diri masing-masing supaya
dapat melahirkan pemimpin sesebuah organisasi yang cemerlang pada masa depan.
RUJUKAN
Abdul Rahim Abdul Rashid. (2019). Kepimpinan
distributif guru besar, efikasi kolektif guru dan komitmen organisasi di
sekolah kebangsaan negeri Perak [Tesis kedoktoran]. https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7282
M.
Khata Jabor, Zaipah Binti Ismail, Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan
(2013),
Kepimpinan
berkesan dalam kalangan pengetua di sekolah adalah penentu pendidikan abad ke
21.
http://eprints.iab.edu.my/v2/223/1/12_KK_ADRI_Zaipah.pdf
Mansor, R., & Mohd
Hamzah, M. I. (2015). Kepimpinan berkualiti: perspektif mengenai
kompetensi yang diperlukan untuk memimpin dengan berkesan. Jurnal Pengurusan,
45, 143- 154. https://doi.org/10.17576/pengurusan-2015-45-13
Mohd Ibrahim K Azeez, Mohammed Sani
Ibrahim, & Rosemawati Mustapa. (2017). Kompetensi kepemimpinan
instruksional di kalangan pengetua sekolah satu kajian empirikal di negeri
Selangor. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 2(3), 1-14. https://ejournal.um.edu.my/index.php/JUPIDI/article/view/8337
Mok, S. S. (2004). Ilmu
pendidikan untuk KPLI komponen 3 Profesionalisme Keguruan Sekolah Rendah, Kuala
Lumpur. KUMPULAN BUDIMAN SDN BHD.
Varia Ranah. (2020). Sorotan
ilmiah perkhidmatan awam. Bahagian Penyelidikan, Perancangan dan Dasar
Jabatan Perkhidmatan Awam. https://docs.jpa.gov.my/docs/flipbook/Varia_Ranah_Sorotan_Ilmiah_Perkhidmatan_Awam/658/
Comments
Post a Comment